عملکرد دولت و تاثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات 1400-راهبرد معاصر
لطف الله فروزنده، کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

عملکرد دولت و تاثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات 1400

لطف الله فروزنده، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تاثیر عملکرد اقتصادی دولت بر میزان مشارکت در انتخابات 1400 گفت: بی شک عملکرد بد دولت در مسائل اقتصادی است که موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود. به هر حال امیدوار هستیم مردم به جمع بندی درستی برسند و با انتخاب فردی که می تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند در آینده ایران اسلامی و خود نقش فعال و اثرگذارتری را ایفا کنند.
لطف الله فروزنده؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 13
کد خبر: ۹۱۳۱۳

دمیدن بر شکاف قومیتی و تضعیف انسجام ملی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در مناظره های گذشته شاهد برخی هنجارشکنی ها از کسانی بودیم که قرار است عنوان رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران را یدک کشند، کسانی که به عنوان مدیر در بخش های مختلف اقتصادی عملکرد اقتصادی خوبی نداشتند، امروز به جای روشن کردن چرایی عملکرد غلط خود روی مسائلی زوم کرده اند که برای کشوری اسلامی نه تنها مطلوب نیست، بلکه مطرود است مثل دم زدن از بی حجابی به عنوان یک مطالبه مردمی! لطف الله فروزنده در این گفت وگو موضوعات هنجارشکنانه ای مثل برجسته سازی قومیت ها و پرداختن به مسائلی مثل بی حجابی دیدگاه خود را با ما در میان گذاشته است که در ادامه می خوانید.


لطف الله فروزنده کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با راهبرد معاصر اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران و توجه نامزدها به عبور از خطوط قرمز را یک امر مهم اعلام کرد و گفت: طبیعتاً انتخابات مظهر اقتدار ملی و موجب انسجام و به رخ کشیدن قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران به دشمن است، براین اساس هر حرکتی که به شکاف قومیتی دامن بزند و مسائل مذهبی در کشور ما را که اصل بر وحدت اسلامی است خدشه دار کند، محکوم است.


وی در این باره خاطر نشان کرد: انگشت گذاشتن روی مسائل قومیتی و مذهبی انسجام ملی و تلاشی که امام راحل و مقام معظم رهبری برای انسجام ملی و وحدت و تقریب اسلامی در جامعه ایجاد کردند را تحت الشعاع قرار می دهد، لذا انتظار می رود مسئولین ناظر در شورای نظارت و تبلیغات تذکرات لازم را در این مباحث به نامزدهایی که دچار چنین تخلفاتی می شوند بدهند، چرا که نامزدی که در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری ایران اسلامی حاضر می شود، یعنی برای چنین سطح مهمی به مردم معرفی شده باید به موضوعات مهمی چون انسجام و وحدت ملی توجه عمیقی داشته باشد و حرکات و سکنات وی در این راستا قرار بگیرد.


فروزنده با اشاره به همبستگی همه اقوام ایرانی در کشور گفت: خوشبختانه دراین زمینه بین ایرانیان از اقوام و مذاهب اسلامی از دیرباز مشکلی وجود نداشته، چرا که همه خواهر و برادر مسلمان و هموطن هم به شمار می روند که اشتراکات ایرانی – اسلامی برای آنها بالاتر از موضوعات قومیتی است، بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری باید به این مورد دقت کنند که چنین حرکت هایی برای رای آوری رنگ باخته و مردم بصیر ایران تحت تاثیر چنین شگردهایی قرار نمی گیرند و نمی توانند با تاکید بر اهمیت به یک قوم، رای آن قوم را به خود اختصاص دهند.


لطف الله فروزنده کارشناس سیاسی در ادامه درخصوص عبور برخی از نامزدهای ریاست جمهوری از خطوط شرعی نظام اسلامی تذکر داد و گفت: اهمیت موضوعی که در رابطه با مساله قومیت ها مورد اشاره قرار گرفت، در رابطه با خطوط قرمز نظام نیز صادق است، به این دلیل که رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی باید سوگند یاد کند که پاسدار ارزش های اسلامی و وفادار به قانون اساسی و ارزش‌های اسلامی است، هر گونه ساختار شکنی شرعی مثل تاکید بر رواج بی حجابی و... به هیچ وجه مورد نظر ملت خداجو و مسلمان ایران اسلامی نیست، ضمن اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دغدغه امروز مردم ما مسائل و مشکلات معیشتی است لذا نامزدهای ریاست جمهوری باید متوجه باشند که دغدغه اصلی مردم حل مشکلات اقتصادی است نه مساله رفع حجاب، آن هم دریک کشور اسلامی! آنچه برای مردم مهم است مسائل اقتصادی است بنحوی که توقع عموم جوانان ما از رئیس جمهور آینده، ساماندهی اشتغال و حل مسئله ازدواج و تسهیل خانه دار شدن آنهاست، لذا بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری به جای تلاش برای ساختارشکنی و بیان سخنان غیر صادفانه و تهمت و افترا زدن به رقبای خود، به دنبال ایجاد فضایی باشند که به مردم اطمینان بدهد مشکلات اقتصادی آنها حل می شود، نه اینکه مثل سال ۹۲ و ۹۶ با بیان سخنان موهومی مثل دیوار کشی در خیابان و رسیدن دلار به 5 هزار تومان! مردم را به نفع خود به پای صندوق های رای بکشانند، به این دلیل که مردم امروز نسبت به سال 92 به آگاهی کامل تری نسبت به صادق نبودن این جریان با مردم رسیده اند، لذا مردم جامعه از نامزدها کارنامه و برنامه میخواهند.


فروزنده با انتقاد از برخوردهای ابزاری با زنان و اهل سنت توسط برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: هر گونه نگاه و استفاده ابزاری از زنان و اهل سنت از نظر ما ممنوع است چرا که معتقد هستیم جنسیت و مسئله قومیت و مذهب در مدیریت کشور اهمیتی ندارد، بلکه مساله مهم کارآمدی و توانایی افراد است اعم از زن یا مرد، شیعه یا سنی، کسانی در ایران به کار گرفته می شوند که نظام اسلامی نسبت به توانایی و شایستگی آنها ایمان داشته باشد، مثل دولت قبلی که از وزیر تا معاونین زن، بانوان توانمندی در راس مدیریت ها قرار داشتند و بسیار موفق عمل کردند.


کارشناس مسائل سیاسی دراین باره خاطر نشان کرد: طبیعتا هر فردی که در کسوت مدیریت توانمند باشد اعم از زن یا مرد می تواند انتخاب شود براین اساس نامزدهای ریاست جمهوری باید از برخوردهای شعاری با این موضوعات پرهیز کنند. در خصوص مسئله قومیت‌ها و مذاهب هم همین موضوع صادق است، مساله مهم تعهد به نظام جمهوری اسلامی، پاک دستی، تعهد و اخلاق اسلامی و طهارت عمل و نفس است، بنابراین هر گونه برخورد ابزاری با این مسائل از نظر ما مطرود شده است. از سوی دیگر عملکرد دولت آقای روحانی آنقدر نامطلوب بوده که مردم منتظر پایان این دولت هستند. عملکرد دولت آقای روحانی به قدری خراب است که متاسفانه تمامی شاخص‌های اقتصادی اجتماعی نسبت به سال ۹۲ دچار افت شدیدی شده، لذا دولتی‌ها باید جوابگوی این مسئله باشند که چرا با عملکرد خود مردم را نسبت به نظام اسلامی بی اعتماد کرده اند.


فروزنده در پایان خاطر نشان کرد: بی توجهی به قیمت ها، افزایش قیمت ها و عدم کنترل و نظارت بر بازارها آیا موجب ایجاد نگرانی بیشتر در جامعه نخواهد شد. در مقطع کنونی دولت مساله تورم را به حال خود رها کرده، در آستانه انتخابات مردم روز به روز با تورم بیشتری رو به رو می شوند! قطعا دولت متوجه تاثیرات منفی این موضوعات روی حضور و مشارکت مردم درانتخابات است در حالی که انتظار می رفت دولت با عملکرد بهتری زمینه های حضور مردم در انتخابات را افزایش دهد. بی شک عملکرد بد دولت در مسائل اقتصادی است که موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود. به هر حال امیدوار هستیم مردم به جمع بندی درستی برسند و با انتخاب فردی که می تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند در آینده ایران اسلامی و خود نقش فعال و اثرگذارتری را ایفا کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده